"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Sabtu, Februari 07, 2009

Terimalah Keputusan Sultan


Kemelut politik di Perak memang telah begitu teruk hinggakan Karpal Singh dan PR mahu menyaman Sultan Azlan Shah atas keputusan baginda sultan untuk melucutkan jawatan Nizar. Malah PR menganggap kerajaan negeri Perak yang baru yang dibentuk setelah 3 adun PR menyokong BN adalah kerajaan haram. Malah Sultan Azlan Shah juga dituduh memihak kepada BN.

Memandangkan PR kehilangan sokongan majoriti di dewan negeri, maka Sultan Perak telah mengarahkan agar MB Nizar dan para exco PR agar meletak jawatan. Ya, begitulah keadaannya bila kita menjadi majoriti. Tentulah bukan kita yang berkuasa.

Sultan Perak juga tidak berkenan dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri. Mengapa? PRU12 belum mencecah 1 tahun, dan PR mahu membuat 1 pilihanraya lagi di negeri Perak. Selain membazirkan wang negara, negeri dan wang parti politik terbabit, ia juga akan mencetuskan keadaan tidak aman di Perak akibat kempen politik yang kotor kebelakangan ini serta tindakan para penyokong yang tidak mampu menggunakan otak yang dianugerahkan Allah.

Tindakan PR melalui Nizar yang bertindak membubarkan DUN sebelum mendapat perkenan Sultan Perak telah menimbulkan pelbagai persoalan di minda manusia yang waras. Kemudian tindakan Nizar enggan melepaskan jawatan MB walaupun exco PR yang lain melepaskan jawatan masing-masing. Sehingga ke hari ini pun Nizar belum memulangkan Toyota Camry yang digunakannya. Mungkin kerana belum puas merasa naik kereta baru yang mewah.

Diburukkan pula oleh kenyataan Karpal Singh (yang katanya mewakili PR) yang mahu menyaman Sultan Perak kerana tindakan baginda sultan memecat exco PR. Pada mulanya para pemimpin PR bagaikan mengiakan tindakan saman ini tetapi pada hari ini masing-masing menafikan mahu menyaman Sultan Perak. Nampaknya Karpal Singh terpaksa menghadapi kemarahan orang Melayu dan kemurkaan Sultan. Karpal Singh perlu jawab; adakah beliau membuat kenyataan untuk menyaman Sultan Perak sebagai mewakili PR atau ianya tindakan beliau sendiri yang mahu menyaman sultan?

Nizar dipilih oleh Sultan Perak untuk menjadi MB Perak walaupun PAS mendapat kerusi DUN paling sedikit di antara parti lain dalam PR. Maka Sultan Perak juga berhak untuk menyuruh Nizar meletak jawatan. Janganlah menambah duka dan murka di hati Sultan Perak atas apa yang telah dilakukan semasa PR memerintah Perak hinggakan hanya bangsa lain yang mendapat faedah atas setiap keputusan kerajaan PR. Maklumlah, DAP yang berkuasa kerana mereka yang lebih banyak kerusi DUN.

Siapa MB Perak?

Moga Nizar dapat menghormati keputusan dan titah Sultan Azlan Shah atas kapisiti sebagai orang Islam, bangsa Melayu dan orang yang telah dilantik oleh baginda sultan. Biarlah BN berkuasa. Ambillah masa ini untuk muhasabah diri kita atas apa yang telah kita lakukan sepanjang memegang kuasa. Jika setakat ini takdirnya kita berkuasa, maka terimalah qada dan qadar daripada Allah. Berusahalah untuk membuktikan keupayaan kita bermula dari hari ini agar lebih ramai akan memilih kita sebagai pemimpin.

Jangan derhaka kapada Sultan kerana tiada sekelumit pun kezaliman dalam keputusan baginda sultan. Dan sultan juga tidak memihak kepada mana-mana parti politik kerana Sultan Perak berkepimpinan tinggi. Malah baginda juga amat arif hal perundangan dan amat bijaksana.

Terimalah keputusan Sultan. Jangan bertindak memalukan diri sendiri. Hentikan sibuk dengan jawatan MB. Kembalilah ke kawasan sendiri dan jaga rakyat yang mengundi anda...

0 comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.