"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Ahad, Februari 08, 2009

Anwar Tidak Layak Jadi Pemimpin PKR!

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak memimpin parti itu kerana mempromosi budaya lompat parti. - Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh


Begitulah lantangnya Karpal Singh sehingga sanggup mengecam Anwar Ibrahim akibat tindakannya 'mempromosikan lompat parti'.

Karpal Singh pasti marah kerana promosi Anwar itu akhirnya memakan diri mereka sendiri apabila orang-orang PR yang akhirnya melompat ke BN atau menyokong BN. Ini lebih terkesan lagi apabila kerajaan negeri PR di Perak akhirnya jatuh ke tangan BN akibat 3 ADUN mereka keluar dari parti masing-masing dan menyokong BN.

Sebelum ini Anwar sibuk mencanangkan bahawa ramai ahli Parlimen dan ADUN bari BN akan melompat parti kepada PR dana akan membolehkannya membentuk kerajaan baru dan menjadi PM melalui aktiviti lompat parti.

Sememangnya sebelum ini para pemimpin PR yang lain tidaklah menyukai tindakan lompat parti ini kerana risau anggota mereka menyeberang ke BN. Sehinggakan mereka menyokong penggubalan akta lompat parti. Hanya Anwar sahaja yang tetap mencanangkan kemuliaan aktiviti ini. Maklumlah, anggota BN lompat ke PR akan membolehkannya menjadi PM. Bila jadi PM, bolehlah menutup kesnya yang popular itu.

Bila ADUN Bota melompat parti ke PKR, maka semua pemimpin dalam PR membuat kenyataan bahawa Datuk Nasa sudah sedar dan insaf akan kesilapannya bersama BN. Mereka memandang perbuatan lompat parti tersebut sebagai perbuatan baik dan mengalu-alukannya.

Namun bila berlaku sebaliknya, maka sedarlah PR bahawa tindakan lompat parti yang dipandang mulia (jika BN lompat ke PR) telah memakan diri mereka sendiri. Mereka tidak dapat menambah kerusi DUN atau parlimen, malah kehilangan sebuah negeri. Adakah begini yang dirancang Anwar?

Tidak hairanlah mengapa Karpal Singh begitu marah dengan apa yang telah terjadi. Bukan sekadar idea lompat parti atau 'curi calon' yang dirangka Anwar telah menghancurkan kerajaan Negeri Perak di mana DAP menguasai kerusi majoriti PR, malah disebabkan kebanyakan pemimpin DAP menjadi pak turut kepada Anwar sehingga tidak menyokong Karpal Singh yang merupakan Pengerusi Kebangsaan DAP.

Salah satu gesaan Karpal dalam kenyataan berkaitan hal ini adalah agar DAP keluar dari Pakatan Rakyat. Adakah pemimpin DAP yang lain akan menyokong Karpal Singh kali ini? DAP sudah hilang kuasa majoriti di Perak tetapi masih memegang kuasa di Pulau Pinang. Tidak rugi jika DAP keluar PR kerana mereka boleh menentukan halatuju baru tanpa perlu mengikut telunjuk Anwar yang telah menghancurkan mereka di Perak...

0 comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.