"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Rabu, April 15, 2009

Sembang Kedai Kopi 3

Tarikh : Sabtu, 21 Mac 2009



Mengapa PASMUDA?


"Kenapa kau pakai nama PasMuda? Orang muda PAS atau Pemuda PAS?" Adi bertanya sambil meletakkan handphone saya rapat ke mulutnya seperti mikrofon temubual.

"Yelah, kenapa nama PasMuda? Nak kata muda, kita ni dah tak berapa muda pun," Abang Zul bertanya pula. Adi menyuakan hendphone saya seolah-olah wartawan mahu merakam temubual.

"PasMuda ni bukannya bermakna orang muda PAS atau Pemuda PAS. Bukan juga nak kata saya ni masih muda. Tak. Tapi nama ni berkaitan dengan kita 10 tahun yang lalu. 10 Tahun ke? Yelah tu, lebih-kurang 10 tahun yang lalu," saya cuba menjelaskan. Abang Zul dan Adi kelihatan mengerutkan dahi masing-masing.

"Tak faham," Adi berkata sambil menggaru kepalanya.

"Ingat lagi tak, Golongan Tua dan Golongan Muda?" saya menyoal Abang Zul dan Adi.

"Ooo, itu rupanya. Rasanya 12 tahun yang lepas. Bukan 10 tahun," kata Abang Zul yang baru ingat kisah lama.


Pada ketika itu PAS dikhabarkan terbahagi kepada 2 puak yang mana puak pertama dipanggil golongan tua yang terdiri daripada pemimpin veteran seperti Ustaz Fadzil Noor, Haji Hadi, Nik Aziz dan lain-lain. Manakala golongan muda pula terdiri daripada Ustaz Nasaruddin, Husam, Salahuddin Ayub dan ramai lagi yang terdiri daripada profesional dan berpendidikan tinggi.

Golongan tua dilihat telah terlalu jauh dalam tindakan mereka terutama apabila mengeluarkan kenyataan mengkafirkan UMNO yang dikatakan berpakat dengan kafir (merujuk kepada MCA dan MIC). Selain itu, sikap golongan tua yang mencantas peluang golongan muda untuk naik dalam parti. Golongan muda bermatlamat untuk menjadikan PAS sebagai sebuah parti yang bersih, mencerminkan Islam dan dihormati kawan mahupun lawan. Pendek kata, golongan mudan nak jadikan PAS sebagai parti yang baik dan menghakis kecurangan golongan tua dalam mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dari segi Islam.

Nampaknya sampai sekarang pun belum ada yang berjaya mengubah PAS jadi parti orang baik-baik. Memang ramai yang alim dan lebai dalam parti tapi nak kata jadi parti baik-baik tu, taklah rasanya.

"Gitu rupanya nama PasMuda. Golongan Muda PAS, macam tu kan?" Adi berkata.

"Lebih kurang la," saya menjawab.

"Kita pun begitu juga. Masih ada semangat tu dalam diri kita. Pemimpin golongan muda yang dulu pun dah ramai jadi... apa benda tu? Endo... endo apa ntah. Susah sangat nak sebut," Abang Zul tertawa gelihat kerana dia tak dapat menyebut perkataan endorgan.

"Endorsement kot? Hahaha!!!" Adi ketawa berdekah-dekah. Walhal dia sendiri pun tak ingat istilah endorgan tu.

"Endorgan la. Jangan kata endorphin pulak," saya memberitahu. Entah apa endorphin tu. Tak ingat...

"Baguslah. Kau teruskan semangat golongan muda walaupun pemimpin golongan muda tu dah jadi endorgan. Kami yang lain pun sama, tapi tak bolehlah nak buat mendadak je. Masing-masing cari peluang," Abang Zul berkata.

"Korang yang dah memang dalam parti, jadi petugas parti, kenapa tak buat apa-apa? Tak terasa bila tengok pemimpin kita buat kenyataan yang salah semata-mata sebab nak jaga hati geng pakatan? Tak terasa juga bila tengok penyokong-penyokong yang bengong merusuh atau serang orang-orang BN dan polis? Tak marah bila tengok PAS macam sekarang ni?" saya bertanya. Abang Zul menggaru-garu dagunya manakala Adi merenung roti canainya yang dah nak habis.

"Sebenarnya ramai orang-orang kita dalam parti yang sedih dengan penyakit kita (PAS) sekarang ni. Kita bukannya nak hancurkan negara atau bangsa. Apa lagi nak malukan agama kita sendiri. PAS ni dilihat sebagai sebuah entiti yang menggambarkan kumpulan Islam. Tapi disebabkan sebilangan pemimpin dan penyokong yang langsung tak gunakan akal yang dikurniakan Allah dengan sebaik-baiknya, Islam dalam PAS ni dilihat mengelirukan. Semua yang dalam PAS dikatakan jahat," Abang Zul meluahkan perasaannya sebelum berhenti sebentar untuk minum.

"Kita bukannya nak bermusuh dengan orang lain. Kita nakkan Islam. Islam sahaja yang dapat ubah negara kita ni jadi lebih baik. Dapat ubah rakyat kita ni jadi harmoni dan bersatu-padu. Jangan asyik kata UMNO tolak Islam, UMNO tolak Al-Quran... tapi kita salahguna pengetahuan kita. Jangan anggap kita lebih Islam dari orang lain kerana hanya Allah sahaja yang maha mengetahui. Kalau buat amal banyak-banyak tapi mengutuk orang, memaki-hamun, memfitnah, sombong... pahala makin terhakis, dosa makin menimbun. Pakai nama Islam tapi perangai langsung tak ikut ajaran Islam," Abang Zul berkata lagi. Saya dan Adi hanya terdiam mendengar luahan hati Abang Zul. Nak mencelah percakapan Abang Zul pun saya tak berani.

"Kita yang dalam parti ni wajib jalankan tanggungjawab kita. Betulkan apa yang salah. Sampaikan maklumat yang benar. Apa sahaja yang salah walaupun dibuat oleh tok guru sekalipun, wajib kita tegur dan perjelaskan," Abang Zul berkata lagi.

"Ok," Adi menjawab ringkas. Saya cuma menganggukkan kepala.

"Hah, engkau pun boleh ikut sama. Tulis dalam blog engkau tu. Tulis tu biar 'panas-panas' sikit. Rajin-rajin buat blog. Ini tidak, memanjang sibuk dengan kerja. Blog jarang-jarang update," Abang Zul berkata kepada saya. Saya cuma mampu tersenyum terutama bila Abang Zul mengatakan blog saya jarang update.

"Kau tulis je apa yang patut. Tak payahlah buat macam orang lain yang sibuk nak kutuk parti lain, padahal parti sendiri pun tak betul. Lagi satu, jangan bermusuh dengan orang lain. Kadang-kadang tengok blog Pakatan Rakyat lawan blog UMNO, nampak bodoh je. Kita sama-sama Melayu, sama-sama Islam," Adi pula menyambung kata-kata Abang Zul.

"Sampaikan berita benar sahaja. Jangan fitnah atau buat provokasi," Abang Zul berkata, Saya mengangguk lagi.

"Rajin-rajinlah update blog!" Adi bersuara dengan kuat, separuh bergurau. Kami ketawa kerana masing-masing pun tahu bahawa saya masih cuba untuk menstabilkan kedudukan dan pekerjaan saya di sini.


bersambung...


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

P/S : Sambung sikit-sikit. Ada 2-3 topik lagi yang akan diceritakan.

0 comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.