"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Sabtu, Mac 21, 2009

Sembang Kedai Kopi 1


Pagi-pagi lagi telefon bimbit saya berbunyi. Rupanya sahabat dari Cheras. Dia mengajak saya minum di Seksyen 6, Kota Damansara. Entah apa yang dibuatnya di sana. Mujurlah hari ni saya tak bekerja.

"Tokey, asyik berjalan je? Ada bisnes ke?" aku menegur Adi yang sedang menghirup milo aisnya.

"Kenapa lambat sangat? Dah nak abis air ni," Adi bertanya kembali. Aku cuma tersenyum dan terus duduk. Rasanya masa dia hubungi saya tadi, katanya masih dalam perjalanan.

"Haa, sampai pun kamu. Jom makan sekali," tiba-tiba Abang Zul muncul dari belakang sambil membawa nasi lemak. Maka saya pun turut memesan teh tarik dan nasi lemak untuk sarapan pagi saya.

Sedang kami makan minum sambil berbual-bual, tiba-tiba Adi menunjukkan sebuah kereta yang melalui depan restoran.

"Tengok tu..." Adi pantas menunjuk. Sebuah kereta dengan bendera kecil PAS di kiri-kanan cermin depannya. Abang Zul ketawa kecil.

"Orang kita rupanya," kata Abang Zul.

"Orang kita atau ikut-ikut je?" Adi berkata sambil gelak-gelak.

"Kau ingat tak dulu, yang kita nampak kereta pakai bendera PAS dan DAP tu?" Abang Zul bertanya Adi.

"Ingat. Perodua Kelisa warna merah. Bendera PKR tak ada pun," Adi menjawab.

"Siapa pulak yang buat kerja gila macam tu?" saya bertanya.

"Melayu. Tapi mungkin jenis orang yang ikut-ikut je. Orang sekarang ni ikut-ikut pun dah perasan macam aktif sangat," Abang Zul menjawab. "Agaknya dia nak naik roket pergi ke bulan. Sebab tu pakai bendera DAP dan PAS."

"Bulan tak jatuh ke roket, tapi roket yang pergi ke bulan. Agak-agaknya apa maknanya tu?" Adi bertanya sambil makan roti canai.

"PAS ingat DAP baik dengan dia. Boleh letak bendera PAS bersama bendera DAP. Walhal DAP buat-buat baik je, demi untuk kuasa," Abang Zul berkata. Aku cuma tersenyum. Mereka berdua ni petugas PAS, bukannya tukang ikut tetapi orang penting dalam PAS kawasan masing-masing. Aku yang cuma orang kecil ni, lebih selesa mendengar sambil makan nasi lemak.


"Roket pergi ke bulan..." Adi bersuara. "Situasi pertama, orang bulan gembira bertepuk tangan sebab orang roket datang berkawan. Siap dengan takbir Allahuakbar pulak tu," Adi berhenti sebentar menghirup milo ais. "Situasi kedua, orang roket pacak bendera atas bulan. Balik tempat dia dan canangkan bahawa dia dah tundukkan orang bulan. Orang bulan ikut cakap dia. Sukahati bertepuk tanganlah orang roket yang lain."

"Apa maksudnya tu?" saya bertanyakan Adi.

"Maknanya, orang kita ingat DAP tu ikhlas dengan kita. Kita lupa diri. Sanggup berpeluk-cium dengan DAP. Walhal DAP tu berbaik dengan kita sebab ada kepentingan tertentu. Kita ni mudah lupa diri. Kuasa kita sikit, kuasa dia banyak. Akhirnya kita terpaksa ikut cakap dia, atau ikut rentak dia. Prinsip kita terbuang entah ke mana," Abang Zul menjelaskan kepada saya.

"Bunyinya macam tak puas hati je?" saya sengaja bertanya sebegitu kepada Abang Zul.

"Memanglah. Kita ni terlalu ikut rentak DAP dan PKR. Sanggup gadaikan perjuangan asal demi untuk kuasa," Abang Zul menjawab.

"Bukan 'kita' tapi pemimpin kita dan pengikut-pengikut yang tak fikir panjang," Adi mengusik Abang Zul sambil ketawa kecil.


Bersambung...

1 comments:

Jeffry 22 Mac 2009 10:24 PG  

SALAM SDR MUDA

HEHEHE CUKUP TERTARIK BILA BACA POSTING SDR KALI NI. TAK DINAFIKAN SETIAP MANUSIA ADA KEHILAFANNYA. APA PUN MENYEDARKAN UMAH ADALAH TANGGUNGJAWAB SESAMA KITA

p/s: berelera pulak tengok nasik lemak dgn kopi o tu! :-)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.