"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Isnin, Januari 26, 2009

Melayu-Cina : Rasis Atau Benci?

Persoalan hak dan keistimewaan antara Melayu dan Cina masih lagi kedengaran. Akibat kemenangan PR di 5 buah negeri membuatkan hal ini menjadi panas. PR yang didominasi oleh DAP (walaupun PKR yang lebih banyak kerusi parlimen) melaksanakan beberapa projek dan pemberian yang melebihkan orang-orang Cina.

Projek ladang babi, pemberian tanah kepada sekolah Cina, dan hakmilik tanah 999 tahun bagi Kampung Baru menguntungkan siapa? Khusus untuk Cina.

Penghapusan kompaun yang diterima sebelum PRU12, tiket bola percuma di Kedah, dan air percuma 20 meter padu di Selangor. Siapa yang dapat? Semua orang boleh dapat walaupun pendatang asing sekalipun.

Pembelian Camry di Perak dan Selangor. Siapa yang untung? Exco-exco negeri terbabitlah yang untung kerana dapat naik kereta baru yang hebat. (Perenggan ni tiada kena-mengena dengan tajuk ini. Saja suka-suka)

Jadi apakah yang Melayu dapat?

Bila ada seorang Melayu yang lantang bersuara hak-hak Melayu. Maka banyak anjing-anjing (faham-fahamlah sendiri) yang menyalak tanpa mengira jenis dan bakanya. Akibatnya orang Melayu tersebut dikenakan tindakan tanpa ada usaha untuk membela beliau. Melayu dalam parti lain pula menjadi dayus dan hanya menyepi kerana takutkan salakan anjing gila. Lagipun mungkin mereka yang bela anjing gila tersebut.

Bila Cina menghapuskan DEB, mempersoalkan hak keistimewaan Melayu dan menghina kedudukan Melayu, hanya sebilangan orang Melayu yang bangun bersuara. Melayu yang lain terutama dari parti politik lain masih lagi bersembunyi kerana takutkan salakan anjing. Malangnya tidak pula orang Cina tersebut dikenakan tindakan. Bukan seorang Cina yang buat begitu tapi sudah beberapa orang. Ramai.

Kes budak Cina yang menghina lagu Negaraku, Melayu dan agama Islam pun tidak dikenakan tindakan apa-apa. MCA dan DAP bela dia. Pemimpin Melayu takut pada salakan anjing. Kerana itu anjing menyalak tak henti-henti agar Melayu takut untuk ambil apa-apa tindakan.

Lebih malang lagi bila ada sebilangan Melayu yang membela hak-hak Cina (kononnya) disebabkan akal fikiran mereka sudah diselaputi debu-debu ideologi politik yang penuh kekotoran dan kemunafikan.

Seharusnya kita semua menerima perlembagaan yang telah dipersetujui dan menghormati hak masing-masing. Kita mesti hidup saling harmoni dan sentosa bagi membentuk masyarakat penyayang dan negara yang maju. Bukannnya mahu merebut hak orang lain atau menyekat kesenangan orang lain.

Teringat sewaktu zaman di universiti, di bulan puasa. Kami bersahur biasanya antara jam 2 pagi sehingga 3 pagi, tetapi kafetaria telahpun dibuka mulai jam 12 tengah malam. Pelajar Muslim yang turun untuk bersahur pada jam 2 pagi mungkin masih bernasib baik kerana lauk-pauk masih ada, tetapi bagi yang turun pada jam 3 pagi mendapati lauk-pauh sudah habis.

Kenapa begitu?

Jawapannya; pelajar Cina mula turun ke kafetaria mulai jam 12 tengah malam untuk melepak, bersembang dan berkumpul beramai-ramai sambil makan dan minum. Merekalah yang menghabiskan nasi dan lauk-pauk untuk pelajar Muslim makan sahur. Padahal mereka masih dapat makan tengahari dan malam kerana kafetaria masih buka seperti biasa. Jahatnya mereka ni, kan? Itulah yang membuatkan pelajar Melayu benci pelajar Cina yang perangai buruk ni. Cuma mementingkan diri sendiri sahaja.

Kelmarin aku di depan pejabat sambil melihat kenderaan yang mula sesak di bandar Jerteh (dan di jalan-jalan utama di seluruh negara agaknya). Orang balik kampung? Tapi nampaknya semuanya kereta orang Melayu, malah ramai yang rupanya baru sampai dari Johor, KL atau mana-mana negeri luar. Melayu balik kampung sempena Tahun Baru Cina? Cuti panjang agaknya...

Waktu balik ke rumah aku di Pasir Puteh, jalan penuh sesak. Biasanya aku balik dari Jerteh ke Pasir Puteh akan mengambil masa 20 minit tapi kali ini hampir 40 minit. Seperti tadi aku tengok semuanya kereta orang Melayu. Cuma ada beberapa buah kereta orang Cina.

Sewaktu tiba di bandar Pasir Puteh, aku berhenti untuk membeli barang-barang dapur. Jalan sesak. Nak cari tempat parking pun susah. Pasaraya Econjaya pun penuh dengan orang. Orang Melayu yang baru balik kampung dan nak shopping sakan.

Tiba-tiba aku ditegur oleh seseorang. Kakak bos aku rupanya. Shopping ke?

"Ho laa, nok shopping ni. Male ni make besar," kata kakak bos aku tu. Dia berbangsa Cina.

"Nok shopping mace mano rama oghe ni? Nok bayar pun berjujuk oghe beratur," aku berkata.

"Oghe Cino nok rayo tapi oghe Melayu pulok hok sibuk balik kapung, sibuk beli baghe. Kito oghe Cino ni nok jale gi rayo, nok gi mano-mano pun jadi susoh sebab oghe Melayu hok sibuk lebih-lebih. Susoh la gini weh. Nok berjale pun susoh," kata kakak bos aku tu.

Aku cuma tersenyum. Nampaknya kita pun banyak juga menyusahkan orang Cina. Hari ni Tahun Baru Cina. Mereka nak raya. Harap-harap kita tak susahkan mereka lagi hari ni.

6 comments:

PAPA GOMO 26 Januari 2009 pada 11:36 PG  

FUH....PERKAUMAN MU NI...
MELAYU KENA HORMAT ORANG CINO NI!!!

HUA..HUA...HUA...
PI MAMPOS SAMA MEREKA!!
APA MEREKA INGAT NI TANAH DIEORANG KE??
DATANG DAH MENUMPANG KAT TANAH MELAYU LAGI BANYAK CERITA!!!
PERSETAN LAH LU KAFIR!!!

AMCAM PASMUDA KASAR TAK???

KITA TAK PERNAH MENGAMBIL HAK KAUM CINA INI. KITA TIDAK PERNAH MENGGUGAT KEKAYAAN MEREKA!!!

TAPI KALAU MEREKA INGAT BANGSA MEREKA SUDAH BAGU....NANTIKAN KEBANGKITAN MELAYU DALAM BERMACAM-MACAM HAL!!!

JANGAN INGAT MELAYU NI SEMUANYA KULI BATAK!!!

HIDUP MELAYU!!!

NAK LOMPAT KENA PANGKAH PUNGGUNG DULU KE???http://gomo-no1.blogspot.com/2009/01/duitduitduit.html

PasMuda 26 Januari 2009 pada 1:40 PTG  

Seharusnya hak kita tak harus dipersoalkan atau diberi pd bangsa lain.

Mmg melampau bila tanah hak milik negeri Melayu diberi pd kaum lain, atau dibuat ladang babi. Kmdn berani pulak kaum tu persoalkan hak keistimewaan kita. Padahal mereka dah menguasai bidang ekonomi & kaya-raya, sedangkan kita masih merangkak utk berjaya. Mmg tak blh dimaafkan...

Melayu blh bangkit jika ideologi politik tak merosakkan akal fikiran mereka. Selagi Melayu bermusuh @ hasad dengki sesama sendiri, selagi itulah kita di bawah.

gotahlantun 27 Januari 2009 pada 12:53 PTG  

SALAM,

EDEN MEMANG DAH DARI ZAMAN KECIL LAGI DAH BONCI DONGAN BANGSA CINO NIH..
BANYAK SEBABNYA YANG TAK DAPAT EDEN NYATOKAN.
KALAU BANGSA CINO DATANG KEK CC DEN MEMANG MENDAPEKLAH DIORANG..
LAYANAN KELAS KE 100 LA JAWAB EE..

Jeepers Creepers 28 Januari 2009 pada 1:07 PTG  

sesetengah perkara memang kita tak boley nak bertolak ansur seperti kes tanah, isu babi dsb. dan sesetengah yang lain kita boleh.

Seperti contoh, isu makanan kafetaria, orang melayu boleh bungkus seawal jam 12 malam dan makan pada pukul 3 pagi. Saya dan rakan sering berbuat demikian semasa belajar dahulu.

ironinya bukan disebabkan terdapat pelajar cina tetapi memang mereka menghidang pada masa itu. Bila makanan sudah diambil, terpulang kepada pelajar nak makan pada pukul berapa.

Cuti perayaan cina, orang melayu juga mendapat cuti bukan, malah tak kira apa cuti, memang majoriti orang melayu yang akan pulang ke kampung. Dah memang tabiat orang melayu suka bersenang dan bercuti.

tentang pasaraya penuh, sepatutnya orang melayu sudah lama mengambil peluang dengan berniaga dikala musim perayaan. Janganlah hanya berniaga dibazar ramadhan saja. Mereka sepatutnya berniaga sepanjang tahun.

Sebagai contoh di tempat saya, orang melayu hanya berniaga murtabak di bulan puasa saja sedangkan ketika itu berpuluh lagi orang melayu menjual murtabak juga.

Apa salahnya dia menjual sepanjang tahun kerana dimasa lain tiada seorang melayupun yang menjual murtabak. Sudah pasti dia akan mendapat untung.

amieiezam 30 Januari 2009 pada 12:02 PTG  

30% penguasaan melayu depa marah...lagi 70% tuh tak cukup ke?

cina pun dah pandai nak jadi khalifah umar abdul aziz...propaganda sahaja kawan2, mereka boleh jadi apa sahaja.tapi sampai bila2 aku benci cina.

tv1 rancangan bersama syed munawar, ada yang kata melayu perlu bekerja macamana cina bekerja...minta maaf banyak2...jangan kita lupa antara pedagang terkenal ialah baginda rasul s.a.w, baginda menor aku!!!

sampai bila bila aku benci cina

mrf 7 Februari 2009 pada 1:10 PG  

haha..aku setuju..baru aku perasan apsal la makanan selalu cepat habis masa time nak sahur kat u dulu..rupa2nya cina mangkuk ayun ni yang sebat.patutnya diorang takde hak pun nak makan sebab tu untuk org islam bersahur.

lagi satu cina ni mmg suka mengada2..masa aku keje part time McD, tgh bz ambik order customer tetiba dtg customer cina potong barisan tanya kat aku kat mana toilet.apa la bangang..toilet dlm mcd pon tak bleh nak carik ke..pastu nak tambah order..banyak cantek..nasib baik customer yang aku tgh serve tu pun tegas orgnye..direct je dia sound nak tambah order pegi belakang la..lu ingat lu sapa..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.