"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Selasa, Oktober 21, 2008

Pemimpin Oh Pemimpin...

Menyampah sungguh bila aku tengok persidangan Parlimen dalam berita. Parti pencadang dan parti pembangkang asyik bertikam lidah je. Itu sajakah kerjanya dalam Dewan Rakyat? Wakil rakyat tu diundi oleh rakyat untuk bergaduh dan tunjuk kuat dalam dewan? Kalau ada pengundi yang suruh wakil rakyatnya menyalak macam anjing liar dalam Dewan Rakyat tu hanyalah puak-puak yang bukan dari jenis baik-baik saja.

Jika ada pembentangan sama ada pembentukan dasar negara, undang-undang atau belanjawan negara pun tetap tak habis dengan bertikam lidah. Katakanlah pihak pencadang membentangkan sesuatu, pihak pembangkang tetap akan membangkang kerana itulah kerjanya pembangkang. Walau sebaik manapun pembentangan oleh pihak pencadang, pihak pembangkang tetap bangkit mengatakan ianya tak baik dan menyusahkan rakyat.

Tak ada gunanya kita mengundi jika mengharapkan wakil rakyat pilihan kita tu untuk membawa suara rakyat ke dalam Dewan Rakyat. Silap juga jika kita memilih seseorang yang kita rasakan baik tetapi tiba-tiba berubah menjadi tak baik dalam Dewan Rakyat. Selalunya entah suara siapa yang mereka bawa kerana langsung tidak seiring dengan kehendak kita. Kita tak suruh pun wakil rakyat tu maki-hamun orang lain tapi dia buat juga. Kita kena ingat, memilih pemimpin juga adalah ibadah. Jika kita tersalah pilih, rosaklah kita...

Dulu semasa pembentangan rang undang-undang DNA, pihak pembangkang membantah sekeras-kerasnya kerana ketua pembangkang 'ada masalah' dengan ujian DNA. Disebabkan ketua pembangkang takut pecah tembelang, maka baruanya ikut angin ketua pembangkang. Apalagi, membangkanglah mereka di dalam dewan. Ketua pembangkang tak payah nak menyalak kuat-kuat sebab ramai anjingnya yang tolong menyalak.

Bila membahaskan belanjawan negara, biarlah rasional. Pihak pencadang bagi cadangan tapi pembangkang asyik membangkang saja. Bukannya nak perbetulkan atau beri cadangan yang boleh memperkasakan belanjawan tu. Nak cakap hal ekonomi pun biarlah dengan ilmu sebab nampak bodoh sangat bila membangkang sesuatu tapi tak dapat beri cadangan. Malah segala dalil yang dinyatakan pun hanya air liur sampah. Memalukan.

Aku orang PAS dan aku mengundi PAS. Aku tak pernah mengamanahkan wakil rakyat aku jadi pengikut Anwar. Aku tak mahu wakil rakyat aku membangkang sesuatu yang baik untuk rakyat.
Apa salahnya rang undang-undang DNA yang boleh membantu menyelesaikan banyak kes jenayah dan menolong orang-orang yang teraniaya contohnya kes bunuh, rogol dan sebagainya. Aku sendiri mengharapkan kerajaan menyimpan rekod DNA semua yang ada dalam Malaysia ni sama ada warganegara atau orang asing agar kita boleh buat rujukan segera jika ada keperluan terhadap DNA. Tapi parti yang aku sokong sanggup duduk di bawah seorang yang nak jadi big boss pakatan dan juga big boss Malaysia. Big boss tu pula takutkan ujian DNA.

Ada seorang blogger yang meletakkan dirinya hebat dalam dunia blog ni (berbanding aku yang hanya blogger kecil dalam dunia blog yang luas...) mencadangkan agar menterbalikkan Jalur Gemilang hanya dengan alasan bahawa dasar kerajaan zalim kepada rakyat. Zalim apa? Kerana melaksanakan sistem layan diri di stesen minyak? Dia kasihankan rakyat tempatan yang kononnya akan kehilangan kerja atau dia sayangkan pekerja asing yang menguasai kerja di stesen minyak?

Sememangnya kerajaan perlu buat begitu sejak dari dulu lagi agar kerja rakyat tempatan terjamin. Pekerja asing kini banyak menguasai tugas penting di stesen minyak seperti juruwang dan penyelia sedangkan pekerja tempatan hanya jadi tukang cuci lantai dan tandas. Dengan dasar inilah nanti akan memberikan rakyat kita kerja yang lebih baik terutamanya selepas khidmat pekerja asing ditamatkan pada tahun 2010. Jadi, sebelum berniat nak terbalikkan Jalur Gemilang yang melambangkan maruah rakyat Malaysia, cubalah terbalikkan kereta blogger hebat yang bernombor Siam tu. Agaknya dia pun orang Siam. Sebab itulah dia tak sayangkan Jalur Gemilang. Malangnya ramai pula yang sanggup jadi anjing pengikut yang menterbalikkan Jalur Gemilang...

Bila mendengar wakil rakyat membahaskan belanjawan dalam Dewan Rakyat, banyak juga aku dengar mereka menyuarakan dalil membangkang yang kosong dan bodoh. Semua tak elok, semua menekan rakyat, semua burukkan ekonomi. Tapi bila diminta dalil-dalilnya, tersengih-sengih macam kerang busuk.

Satu sebab berlaku kenaikan harga barang dan peningkatan inflasi adalah disebabkan pemberian kerajaan kepada rakyat seperti kenaikan gaji kakitangan kerajaan, kenaikan pencen dan pelepasan cukai. Kenapa pihak pembangkang tak membangkang yang ni? Sekurang-kurangnya mintalah pihak pencadang untuk mempertimbangkan dengan hanya sedikit kenaikan demi untuk mengawal ekonomi. Tapi pembangkang tak mampu berfikir waras. Maka pencadang pun laksanakan pemberian yang telah menyebabkan inflasi melonjak tinggi. Kalaulah pihak pembangkang yang menjadi kerajaan, pasti keadaan akan jadi lebih teruk lagi berdasarkan janji ketuanya yang gila kuasa untuk menetapkan gaji pokok bagi pekerja swasta sebanyak RM1,500.00. Makin melompatlah harga barang...

P/s : Janji Anwar memang manis untuk semua penyokongnya. Nak beri macam-macam tapi pemberiannya tu sebenarnya lebih memburukkan keadaan negara dan ekonomi. Maklumlah, benda yang terlalu manis tu hanya akan memberikan penyakit kencing manis. Jangan sampai kena potong kaki...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.