"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Khamis, Mac 26, 2009

Sembang Kedai Kopi 2

Tarikh : Sabtu, 21 Mac 2009

Apa perjuangan kita?


"Matlamat utama kita (PAS) adalah untuk menegakkan syiar Islam dan menubuhkan negara Islam," kata Abang Zul. Seterusnya beliau menyambung, "Ok, negara Islam memang susah ditubuhkan bila kita (PAS) bersama dengan PKR dan DAP. DAP memang tak nak negara Islam. PKR pula perjuangkan kesamarataan antara kaum, dan lebih dikuasai oleh anggota yang agama dan bangsa lain. Tapi menjadi kewajiban kita untuk mengangkat Islam lebih tinggi dari keutamaan lain."

"Boleh ke?" Adi menyampuk sambil matanya melilau melihat sekitar kedai. Entah apa yang dicarinya.

"Dah tentu boleh. Negara kita ada perlembagaan, dan ada kontrak sosial sejak dulu lagi. Kita berpegang pada yang dua tu pun dah cukup untuk mengikat agama dan bangsa kita di atas (utama/rasmi)," Abang Zul menjelaskan.

"Kalau nak cakap hal macam ni, rasanya tak habis. Kita (PAS) ikut PR, perjuangkan kesamarataan. Orang cabar agama dan bangsa kita, kita diam je. Orang Kristian nak guna kalimah Allah, kita kata tak salah. Sokong pulak tu. Orang lain nak berkuasa, kita sanggup ikut je. Mana hala tuju kita?" saya bertanya kepada Abang Zul.

"Tambah roti kosong satu lagi!" Adi memesan roti canai. "Tak cukup satu," Adi berkata sambil tersengih. Itulah, siapa suruh makan roti canai. kalau lapar, 3 keping pun belum tentu cukup.

Borak-borak punya pasal, 3 keping roti canai si Adi makan. Itu belum kira air yang entah berapa kali order

"Memang... ada yang tak kena dalam parti kita. Nampaknya dah semakin liberal. Terlalu ramai calon berfikiran liberal yang kita angkat menjadi pemimpin dalam parti. Mereka ni pulak jenis yang berani buat kenyataan terbuka. Akhirnya, nampak macam PAS dah jadi parti liberal," Abang Zul berkata lagi. Asyik bercakap saja Abang Zul ni. Macam tak puas hati. Sampai air kopinya dah sejuk pun dia tak hiraukan.

"Dulu kata orang lain makan duit haram, sekarang kita (PAS) pun subahat terima cukai arak (negeri mana yang dimaksudkan ni?), hal masjid kita belum ambik tahu tapi sibuk tolong pertahankan kuil dan gereja. Macam-macam lagilah. Malas aku nak fikir," Adi menyampuk.

"Siapa yang tentukan hala tuju PAS? Kadang-kadang saya tengok PAS macam tak stabil emosi. Puak A nak buat kerja tu, tapi puak B bantah. Puak B nakkan orang tu, tapi puak A tak nak orang tu. Puak A nak perkuatkan Islam tapi puak B kata 'For All'. Kalimah Allah pun 'for all' jugak. Lebih kurang puak Haji Hadi dan Nasaruddin lawan puak Nik Aziz dan Husam. Abang Zul macam mana?" Aku bertanya.

"Memang begitulah keadaannya. Puak-puak liberal ni lebih ikut cakap Ustaz Nik Aziz. Kalau apa-apa yang dibuat oleh puak Ustaz Haji Hadi, memang mereka ni takkan patuh. Itulah pentingnya bila Ustaz Nik Aziz menyebelahi mereka. Mereka akan lebih kuat dari geng Ustaz Haji Hadi," Abang Zul berkata sambil mengacau kopinya yang dah sejuk.

"Ramai yang berperangai macam liberal. Orang buat kesalahan moral, dibela mati-matian. Kononnya hak peribadi. Agaknya tak salah nak buat maksiat atau bergambar yang bukan-bukan, asalkan tak tersebar," Adi berkata.

"Orang mana buat kesalahan moral?" aku bertanya.

"Elizabeth la. Siapa lagi. Ada orang lain lagi ke? Oh ya, si Anwar. Pembela kemaksiatan diorang ni," panas betul kata-kata Adi. Saya tak pasti sama ada kata-katanya itu dimaksudkan kepada PR, PKR atau PAS sendiri.

"PAS dah jadi makin liberal sejak ramai dari golongan profesional jadi pemimpin parti. Tambah pula dengan joint-venture dengan PKR dan DAP. Bila dah bergabung kita tak boleh bawa suara Islam, tak boleh sebut pasal perjuangan Islam sebab takut nanti DAP marah. PKR pun ramai orang India dan Kristian," Abang Zul berkata sebelum menghirup kopinya.

"Dulu kata Selangor makan cukai arak, duit haram. Sekarang kita (PR) berkuasa. Kita makan juga duit cukai arak. Duit tu juga yang bayar elaun exco. Itu belum kira duit disko, pub, dan entah bisnes haram apa lagi entah," Adi mencelah.

"Terlalu banyak dahulukan kepentingan puak lain, kepentingan bangsa dan agama kita dikemudiankan. Tengoklah macam projek ladang ternakan baby (babi) tu. Lepas tu usaha untuk memperbanyakkan tokong, kuil dan gereja. Siap dengan peruntukan negeri pulak. Nak ambil pula duit majlis agama untuk dikongsi dengan rumah ibadat tu semua. Bila puak-puak (bangsa lain) tu ada rasa diri dah berkuasa, berani nak suruh perlahankan azan. Kita diam je. Ikut telunjuk diorang. Habis tu, apa perjuangan kita?" panjang pula Abang Zul berbicara. Macam banyak yangterpendam dalam hatinya. Aku cuma banyak jadi pendengar sahaja.

"Kalau nak cerita pasal ni, sampai minggu depan pun tak habis. Sebenarnya ramai yang kecewa dengan PAS sekarang. Kita tak jadi semakin baik tapi makin tenat dengan pemimpin yang liberal, banyak dolak dalih, cakap berubah-ubah. Tambah pulak dengan ahli dan penyokong yang sebenarnya tak faham erti perjuangan Islam," Adi berkata sambil menekan-nekan roti canainya dalam kuah kari bagai melepaskan geram.

"Kau dengan Abang Zul kan orang penting, petugas parti. Apa sumbangan untuk membetulkan perkara ni?" saya bertanya kepada Adi. Adi diam seketika.

"Kita ni orang kecil je. Silap cakap, kita kena tendang pulak. Apa susah, tulis dalam internet banyak-banyak. Kau pun ada blog. Tulis la," Adi menjawab.

"Memang dia akan tulis. Tengoklah, handphone dia duduk atas meja. Mesti dia tengah rakam tu," Abang Zul ketawa kecil. Alamak! Dia terperasankan handphone saya pula. Kantoi!

"Pehhh! Biasanya kau sorok handphone kau. Ni atas meja pulak. Nak korek rahsia ke?" Adi ketawa besar sambil cuba mengambil handphone saya. Saya cuma tersenyum dan membiarkan Adi membelek-beleknya.

Saya tak menjangkakan sahabat-sahabat saya ini akan berkata sedemikian kerana mereka adalah antara petugas parti yang amat aktif. Mereka inilah juga yang menarik saya masuk ke dalam jemaah PAS. Adakah ramai anggota parti yang sebenarnya sudah mula muak dengan sikap sebilangan pemimpin dan penyokong parti? Tetapi siapakah pemimpin yang akan dapat kembali membawa cahaya Islam dengan sebenar-benarnya dalam parti?

Kita wajib ikhlas dalam perjuangan menegakkan syiar Islam. Kita tidak boleh bermusuhan semata-mata disebabkan perbezaan fahaman politik selagi kita seagama dan sebangsa. Jangan disebabkan kata-kata oleh pemimpin yang berkepentingan diri, kita terikut-ikut dan sesat dalam perkataan dan perbuatan. Sesiapa pun yang membuat kenyataan walau Tok Guru sendiri, kita wajib tahu membezakan benar atau salah. Yang benarlah yang kita ikut, dan yang salah wajib dijauhi.

Namun walaupun tidak puas hati dengan keadaan parti kini, kami masih tetap bersama parti untuk meneruskan perjuangan Islam dan mengharapkan PAS menjadi semakin baik seperti yang dikehendaki dalam agama Islam.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

P/S : Bukan senang untuk menulis semula rakaman di telefon bimbit. Terpaksa buat pelahan-lahan dan banyak makan masa. Sembang kedai kopi belum habis...


Bersambung lagi...

2 comments:

Slazir 28 Mac 2009 7:55 PTG  

mat sabu pun dah menyanpah dgn Pas kelantan ..
ikuti pendedahan mat sabu ttg YB ADUN Melor dlm entri terbaru saya

PasMuda 30 Mac 2009 10:42 PG  

Ye ke?

Link utk blog Slazir
http://sangshams.blogspot.com/2009/03/panas-pendedahan-rasuah-adun-melor-wan.html

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.