"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Isnin, November 03, 2008

Cerita Dobi PLKN

Opis tempat aku kerja ni buat 2 bisnes. Selain projek perumahan yang aku jaga sekarang ni, ada juga buat insurans am. Kalau dengan kerja aku di projek perumahan memang tak banyak cerita menarik. Yang paling banyak adalah cerita yang kami tak nak dengar iaitu kenaikan harga bahan binaan, ada buruh tak datang kerja, kontraktor lambat buat kerja, dan macam-macam lagi. Tapi bila bersabit dengan insurans, banyak juga aku dapat cerita menarik bila selalu bertemu kontraktor yang datang buat insurans kontrak mereka.

Kontraktor yang dapat kerja sebelum kontrak dibincangkan dalam mesyuarat pun ada. Surat tawaran dan inden pun langsung belum dibuat tapi kerja dah siap dan nak tunggu untuk claim. Maklumlah baik dengan YDP majlis daerah atau Pegawai Daerah. Ada juga orang Melayu pajak lesen kontraktor kepada orang Cina. Tapi cerita yang aku rasa paling best adalah semasa aku membantu staf kedai insurans bos aku tu buat insurans kontrak untuk seorang kontraktor yang datang dengan kereta Mercedes.

"Engkau makin hebat sekarang. Pakai Mercedes pulak. Dapat projek bagus ke?" kawan kontraktor kereta Mercedes tu bertanya. Kontraktor tu ketawa macam Aziz Satar dalam watak Ali Baba nak praktis jadi orang kaya. Aku yang tengah sibuk menunjuk ajar staf kedai tu buka nota lindung hanya sekadar pasang telinga.

"Tentu la. Aku dapat kontrak dobi PLKN (Program Latihan Khidmat Negara). Memang boleh buat duit," si kontraktor mula buka cerita.

"Macam mana pulak?" kawannya semakin berminat nak tau.

"Kawan aku tu pegawai yang jaga tender kontrak PLKN. Dia yang suruh aku masuk tender. Lepas tu dia adjust la semua. Bukan buat kerja susah. Buat bangunan untung sikit. Kerja ni untung banyak," galak si kontraktor bercerita.

"Kerja apa? Adjust la untuk aku sekali," terliur juga kawannya tu.

"Buat dobi je," selamba si kontraktor menjawab.

"Engkau ada kedai dobi ke? Mahal mesinnya tu," tanya si kawannya tu.

"Tak payah kedai. Kita ambik baju, kain tu semua dan hantar ke kedai dobi mana-mana yang ada. Bukan susah," jawab si kontraktor.

"Hah?! Habis tu, macam mana untungnya?" kawannya kehairanan.

"Untung memang banyak. Kerja pun senang. Uniform atas kertas, RM5 sepasang. Kita hantar kedai kena RM3 je. Untung RM2. Beratus-ratus helai darab dengan RM2, dah berapa? Tu belum masuk cadar, selimut, sarung bantal, macam-macam lagi. Memang loaded," si kontraktor bercerita megah akan kontraknya itu.

"Cuci, kedai dobi yang buat. Gosok, lipat pun kedai dobi yang buat. Kita cuma ambik dari kem tu dan hantar ke kedai dobi. Lepas siap, bawa dari kedai dobi dan hantar ke kem. Senang, kan?" tambah si kontraktor sambil tersengih bangga. Si kawannya terlopong dan terliur dengan cerita itu. Rasanya kawan kontraktor tu pun nak juga buat kontrak macam tu.

"Macam mana nak dapat? Ada orang dalam?" kawannya bertanya.

"Ehh, mestilah. Kalau tak ada orang dalam, macam mana nak dapat. Pegawai tu adjust semuanya. Yang penting kita hantar borang tender je," si kontraktor menjelaskan.

"Aku pun nak juga. Kau tolong beritahu aku kalau ada buka tender," kawannya dah makin terliur nampaknya.

"Kontrak dobi ni la yang paling mudah. Tak payah habis duit nak buka kedai, beli mesin basuh, sabun, apa semua lagi. Hantar je ke dobi kat luar tu, habis cerita," kontraktor dan kawannya ketawa semakin kuat, seronok.

"Jangan lupa aku, tau. Kalau ada kontrak, bagi la kat aku sikit. Tolong la kawan-kawan sikit," kawannya membodek.

"Ok, nanti aku bagitau kau. Kalau kita kenal menteri lagi senang. Mudah-mudah je boleh dapat. Kawan aku yang sorang tu baik dengan bini menteri, selalu dapat kontrak PLKN ni," terlalu seronok bercerita hinggakan si kontraktor tu mula pecah lubang. Aku cuma pasang telinga.

Jom kontrak dobi dengan PLKN

Cerita seterusnya adalah berkisar kepada kisah beberapa orang yang rapat dengan bini menteri yang dapat bermacam-macam kontrak berkaitan PLKN tanpa perlu bersusah payah letak tender. Tiada pula kisah orang-orang yang dapat kontrak tu memberikan imbuhan kepada bini menteri tetapi jika imbuhan kepada pegawai yang tolong dapatkan kontrak tu, memang ada.

Entah berapa banyak sebenarnya kerugian yang ditanggung oleh kerajaan akibat penyelewengan seperti ini. Benda yang harga RM1 dibuatnya jadi RM3. Jika semua kem PLKN seluruh negara ada kes macam ni, berjuta RM juga yang rugi di atas angin.

Aku berharap kerajaan kita dapat atasi perkara macam ni. Walau melibatkan sesiapapun, tindakan perlu diambil. Jangan biarkan hidup kita diselubungi kerugian...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.