"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Sabtu, Mac 14, 2009

Lama Tak Update Blog...

"Kenapa dah lama tak update blog?"

Begitulah sms yang saya terima dari seorang sahabat yang juga senior saya sewaktu dalam jemaah PAS di ipt. Saya cuma tersenyum sendiri dan tidak tahu apa yang patut saya tulis untuk membalas sms beliau.

Memandangkan beliau selalu menjengah ke blog saya yang tak hebat ini, rasanya lebih baik saya karangkan jawapan di sini agar beliau dapat baca. Kalau nak taip sms, rasanya entah berapa banyak kredit yang diperlukan kerana saya guna Hotlink manakala beliau guna Xpax.

Sebenarnya, saya mempunyai beberapa sebab yang mengganggu saya untuk sentiasa mengemaskini blog pada masa ini. Kadangkala perkara tersebut bukanlah halangan tetapi disebabkan kewajipan dan tanggungjawab lain.

Kerja Baru

Sejak berpindah ke Damansara ni, saya sentiasa sibuk dengan kerja. Selalunya habis kerja dan pulang ke rumah hampir pukul 10 malam. Setelah berhabis banyak wang untuk masuk rumah baru pada awal Februari lepas, saya perlu tumpukan kepada sesuatu kerja yang betul-betul boleh menghasilkan wang untuk saya demi untuk keluarga tercinta. Saya perlu lupakan sementara blog saya walaupun saban masa saya terasa nak buat artikel.

Saya hanya seorang blogger bebas, sama seperti kebanyakan blogger yang lain. Blog ini hanyalah curahan suara saya. Maka apabila saya tidak membuat artikel baru, maknanya saya tak sempat bersuara kerana terlalu sibuk dengan perkara lain.

Seperti perbualan singkat saya dengan Gomo dalam YM. Kami bukanlah blogger tetap atau dibayar, dan ini bukan kerja tetap kami. Kami cuma meluangkan masa untuk blog demi untuk agama, bangsa dan negara. Kadangkala kami terpaksa korbankan masa dan tenaga kami demi untuk blog ini. Tapi kami tetap berusaha kerana inilah suara kami. Siapa lagi yang nak dengar suara kami jika bukan para pembaca sekalian? Pemimpin sibuk nak berperang sesama sendiri sahaja.

Blogger Bergaji

Lainlah dengan blogger yang memang dibayar untuk berblog. Itu memang kerja mereka. Mereka mampu kemaskini blog setiap masa kerana itu memang kerja mereka. Itu sahaja yang dihadapnya. Menurut sahabat saya yang juga petugas PAS Pusat, blogger ini terbahagi kepada 3 jenis.

Pertamanya, petugas parti. Mereka memang petugas sepenuh masa dan minat untuk berblog. Kelebihan mereka yang sentiasa bergerak bersama tugasan parti memberi kelebihan untuk mereka menulis artikel terkini.

Kedua, tentera syaitan (gelaran yang diberi oleh sahabat saya itu). Mereka adalah blogger yang dibayar untuk berblog mengutuk dan memfitnah parti lawan. Mereka akan dibiayai untuk berblog dan dibiayai untuk berkampung di sesuatu lokasi pengundian atau perkara yang sewaktu dengannya. Kiranya blog adalah kerja sepenuh masa mereka dan mendapat gaji dengan memburukkan parti lawan. Menurut sahabat saya lagi, jarang blogger PAS yang terlibat dengan kes bayaran ini. Jika ada pun, dibayar oleh PKR (maaf, begitulah yang beliau nyatakan). Apalagi jika blogger PKR...

Ketiga, 2 dalam 1. Blogger ini adalah petugas parti, tetapi turut dibayar untuk mencerca pihak lawan dalam blog masing-masing. Bermakna tugas mereka adalah seperti kategori pertama campur kategori kedua...

Tidak salah dibayar untuk berblog. Yang salahnya bila mencerca, memprovokasikan, memfitnah dan memaki-hamun pihak lain. Dan tiada nas atau dalil yang menghalalkan perbuatan itu.

Cari Ketenangan

Saya juga sebenarnya mencari ketenangan dan cuba melarikan diri dari isu-isu yang menyakitkan hati saya. Saya menyibukkan diri dengan kerja dan keluarga. Lebih menyakitkan hati bila parti saya sendiri bagaikan tidak berpendirian tetap atau sanggup bersekongkol dengan pihak lain yang bermuslihat terhadap agama, bangsa dan negara.

Hari ini pun saya nak habiskan masa dengan keluarga dan menziarahi saudara-mara dan sahabat-handai di sekitar KL. Sekurang-kurangnya dapat melegakan fikiran saya dan melupakan seketika pergolakan politik Malaysia ni. Hingga jumpa lagi...

1 comments:

Tanpa Nama,  16 Mac 2009 pada 11:08 PTG  

ASSALAMUALAIKUM SDR PASMUDA
SAYA TERTARIK DGN ULASAN2 DI BLOG SDR DAN SY DH PUN LINK BLOG SDR.
HARAP KITA DPT BERTUKAR2 KOMEN DI MASA AKAN DTG MUDAH2AN...WALLAHUALAM

http://jeffrydamien09.blogspot.com/

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.