"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Selasa, November 04, 2008

Tak Rugi Kenang Budi Kerajaan...

Sewaktu aku dilahirkan, ayah aku dah 6 tahun jadi tentera. Dengan kerja ayah aku itulah dia mampu mengubah hidup diri dan keluarganya kerana sebelum ini ayah aku tinggal di kampung yang jauh dari kemajuan dan hanya menjaga lembu akibat dikerah ibu saudara yang menjaganya.

Ayah aku lari dari rumah semata-mata nak pergi temuduga tentera. Naik basikal dari Pasir Puteh, Kelantan ke Kuala Krai (masa tu kalau ada basikal pun dah kira bagus). Terpaksa tidur semalaman di stesen keretapi Kuala Krai. Nasib baiklah dengan sekali temuduga dan pemilihan, ayah aku diterima jadi tentera.

Masa mula-mula kerja, ayah aku tak bergaji besar macam tentera zaman sekarang ni. Katanya RM86.00 sebulan. Kalau RM86.00 untuk sebulan gaji zaman sekarang, boleh mati kering dibuatnya.

Ayah aku bernasib baik walaupun tak berpangkat besar kerana diletakkan di bawah Kor Ubatan dan Gigian (KUG) sebagai Pembantu Perubatan. Kiranya orang hormat jugalah sebab orang penting dalam pusat perubatan tentera.

Ayah aku selalu mengundi Barisan Nasional (BN) semasa bekerja tentera tapi sekarang dia undi PAS bila dah bersara. Ayah aku cakap, "Kita kerja dengan kerajaan, patuhlah pada kerajaan kerana dia boss kita. Jangan lawan tuan sebab anjing pun tak gigit tuannya sendiri."

Aku pun sejak kecil belajar di Tadika Kemas yang dibuat oleh kerajaan. Makan free dari duit peruntukan kerajaan. Kemudian naik sekolah kebangsaan yang dibina oleh kerajaan, dapat buku teks bantuan kerajaan, dan macam-macam lagi. Lepas tu masuk sekolah menengah, pun dibina oleh kerajaan. Tamat STPM, masuk universiti awam. Kerajaan yang bina, bukannya swasta. Sebab tu yurannya tak sampai berbelas-belas ribu macam UNITEN atau UMM. Dapatpinjaman PTPTN yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk membantu rakyat Malaysia melanjutkan pelajaran.

Banyak juga aku makan jasa kerajaan Malaysia yang dipimpin BN ni. Sampai sekarang aku masih tertanya-tanya apa yang perlu aku lakukan untuk balas jasa kerajaan. Apa sumbangan yang aku perlu lakukan?

Apa yang aku lakukan adalah bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan kerana memberikan aku peluang merasai kemakmuran negara ini. Selain tu aku berjanji akan pertahankan kedaulatan agama (Islam), bangsa (Melayu) dan tanahairku Malaysia.

Aku sokong PAS, aku undi PAS. Apa salahnya sebab sekarang aku kerja swasta. Tapi aku tak gigit kerajaan sesuka hati. Yang betul tetap betul dan yang salah tetap salah. Kalau BN buat betul, aku sokong. Kalau PAS buat salah, aku bantah.

Ada orang yang bertanya, "Bagaimana kalau kita kerja kerajaan tapi tak undi kerajaan?"

Susah nak jawab tu. Tapi rasanya tak salah. Cuma janganlah lawan kerajaan tanpa sebab jelas. Kata kerajaan rasuah, tapi tak ada bukti. Tapi kenapa kata kerajaan rasuah? Rupa-rupanya pemimpin parti yang dia sokong tu yang cakap kononnya kerajaan rasuah manakala pengikut yang baghal ni ikut tanpa banyak soal.

Kalau kita kata kerajaan amal rasuah, duit haram, hasil haram atau buat benda haram, janganlah kerja kerajaan sebab kerajaan bayar korang dengan duit yang korang kata haram tu. Apa? Kerajaan yang dosa tapi korang tak dosa? Memang la, duit punya pasal sampai korang sanggup makan walaupun duit haram. Orang lain buat, haram. Korang buat, tak haram. Mazhab mana korang pakai ni?

Politik memang boleh. Pilihlah mana-mana parti yang korang berkenan. Nak join Hindraf pun boleh (Opss, Hindraf dah diharamkan. Nanti korang kena jel pulak). Tegakkan ideologi sahaja cukuplah. PAS nak buat pemerintahan Islam jika dapat perintah. DAP nak buat Malaysian Malaysia. PKR nak buat apa entah, aku pun tak tau sebab perangai macam lalang yang ikut arah angin bertiup. Hindraf nak duit British sebab lempar nenek moyang dia ke Tanah Melayu (nenek moyang yang terseksa tapi cucu-cicit yang nak duit. Bodoh!). BN nak perpaduan.

Bila dikatakan tegakkan ideologi, tak perlulah korang kutuk orang punya ideologi semata-mata sebab dia tu lawan korang. Tapi dengan parti lain yang tak suka ideologi korang, boleh pula korang sekepala hanya disebabkan tamakkan kuasa. Jangan jatuhkan orang lain dengan fitnah atau provokasi. Korang kena jawab dengan Allah, bukannya jawab pada pemimpin korang yang gila kuasa tu.

Kalau korang nak lawan kerajaan dengan cara yang tak elok iaitu dengan maki-hamun, sumpah-seranah, fitnah atau mengumpat tanpa bukti atau sebab kukuh, lebih baik korang jangan guna apa yang kerajaan buat. Jangan terima apa yang kerajaan beri. Tapi bila kerajaan hulur duit, korang tetap ambil walaupun korang kata duit tu hasil haram. Munafik sungguh...

Untuk yang sedang belajar di Institusi Pengajian Tinggi Awam, korang belajarlah baik-baik. Beri sumbangan kepada negara. Kalau masa tengah belajar IPTA pun korang nak maki-maki kerajaan, lebih baik korang berhenti. Pergi belajar di IPTS yang bukan kerajaan punya dan jangan ambik pinjaman PTPTN yang kerajaan punya juga. Korang masuk IPTA untuk dibentuk jadi manusia, bukannya untuk jadi anjing yang gigit tuan.

Dulu aku pernah jumpa seorang Cina yang racun anjingnya. Aku tanya dia, tak kesian ke buat macam tu? Cina tu jawab, "Ini anjing manyak gila. Kalau dia gigit olang lain atau gigit olang jahat ka, gua tatak kisah punya. Tapi ini anjing, gua yang silalu bagi makan pun dia gigit loo. Sama itu olang jahat dia tatak gigit. Anjing gila memang patut kasi mampus loo. Kasi racun sama dia."

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.