"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam." [Surah an Nisaa’: 140]

Selasa, Oktober 28, 2008

Nak Beli Kayu...

Baru-baru ni semasa dalam perjalanan balik dari Kota Bharu selepas menyelesaikan urusan syarikat di sana, aku singgah ke kedai kayu yang dimiliki orang kampung aku. Sambil melihat-lihat kayu dan papan untuk buat tambahan rumah ayah aku, boleh jugalah nak berbual-bual.

Semasa aku sampai ke kedainya, aku nampak 2-3 orang lelaki sedang berbual-bual di hujung longgokan kayu sambil bergelak-ketawa. Mata aku melilau mencari Din. Entah di mana dia. Dalam opis agaknya...

"Assalamualaikum. Sibuk sangat ke?" aku menegur Din yang sibuk menulis bil belian. Nampak panjang berjela senarai yang dibuatnya. Wah, untung banyak nampaknya.

"Wa'alaikummussalam. Mimpi gapo mu maghi sini?" Din bangun bersalam dengan aku.

"Kebetulan lalu sini, aku singgah la. Nak cari barang untuk buat dapur rumah aku," aku menjelaskan. Din duduk kembali dan menyambung kerjanya.

"Kawe banyok kijo nih. Nok buat bil untuk tok penghulu nuuu..." Din berkata sambil mulutnya memuncung ke arah 3 orang lelaki yang berborak tadi. Aku memerhatikan mereka tapi tak dapat meneka yang mana satu tok penghulu.

"Tok penghulu kampung mana pulak? Tak pernah tengok pun. Gaya macam tok penghulu pun tak ada," aku masih mengamati mereka sambul menggaru dagu aku.

"Ni tok penghulu kapung *********. Tok penghulu UMNO," Din menjelaskan sambil menyiapkan bil yang sedang ditulisnya.

"Dia beli kayu ke?" aku bertanya lagi.

"Dok ehh... dio beli motobot," Din menjawab sambil menjeling aku.

"Rilek la, jangan marah. Aku saja tanya. Banyak sangat diorang beli, untung besar la kamu," aku menepuk-nepuk bahu Din. Din tersengih saja.

"Biaso-biaso jah. Gini la oghe berniago. Cari make," Din berkata sambil mencabut bil yang telah siap ditulisnya. Din bangun dan berjalan keluar opisnya untuk menyerahkan bil tersebut kepada pelanggannya. Aku ikut di belakang Din.

"Bereh, boh... Nanti kawe bayar lepah buleh pitih," tok penghulu tu memberitahu Din sambil memasukkan bil tu ke dalam failnya.

"Berehhh... Srupo skalo la," Din menjawab. Mereka bergelak-gelak beberapa ketika sambil berbual sedikit sebelum 3 lelaki tu naik Proton Waja dan pergi entah ke mana.

"Semacam je bunyinya. Ada apa-apa ke?" aku cuba mengorek rahsia. Din tersenyum.

"Aku jual kayu, buleh untung. Dio beli kayu pun buleh untung jugok," Din menjawab. Din memang dapat untung sebab berniaga, tapi orang beli kayu dapat untung yang aku tak berapa nak faham ni...

"Mu garu palo buat gapo? Tok pehe? Bendo mudoh jah ni. Mu tengok aku buat bil tadi?" Din bertanya. Aku mengangguk macam belatuk...

"Mu tengok kayu gapo hok dio beli?" Din bertanya lagi.

"Aku tengok. Kayu yang paling molek," aku menjawab pantas. Maksud kayu molek tu tentulah kayu gred 1 dan bukannya gred yang tercorot.

"Ya, betul atah kertas. Atah kayu jah hok saloh," Din terkekek-kekek ketawa macam anak dara mengusik anak teruna.

"Korok mu. Aku tak faham ni," aku marahkan si Din tu. Aku dah makin pening.

"Gini, tok penghulu tadi tu beli kayu untuk buak kijo do kapung dio la. Buak wakaf, baiki rumoh oghe kapung puok-puok OMNO dio tu," Din menjelaskan. Memang la orang UMNO jaga puak-puak dia je sebab puak-puak PAS langsung tak nak terima bantuan daripada UMNO. Maklumlah, semua sentiasa buruk sangka dan bermusuh disebabkan berlainan ideologi politik. Melayu memang mudah lupa...

"Haa, lepas tu?" tiba-tiba je aku rasa macam ada cerita best.

"Biaso la bilo kes projek JPP (Jabatan Pembangunan Persekutuan) ni. Beli baghe muroh tapi claim mahal. Buleh pitih lebih. Katolah tadi dio beli kayu gred 3 jah. Tapi dio suruh aku buat bil mace beli kayu gred 1. Kalu kayu gred 3 hargo RM10,000 tapi bilo buat bil kayu gred 1 dio buleh claim denge JPP RM15,000. Masyukkk..." Din bercerita sambil menunjukkan tanda bagus merujuk kepada kata-kata terakhirnya iaitu masyuk.

"Mak oii, RM5,000 masuk poket dia. Loaded tu," macam tak percaya je cerita yang aku dengar ni. Memang masyuk dapat RM5,000 untuk satu kerja mudah macam ni.

"Gitu la oghe UMNO. Kuat make pitih. Kalu takdok pitih gak, toksir kijo. Sebab buleh pitih la puok-puok tu sanggup jadi kuli UMNO," Din mula mengutuk orang-orang UMNO. Tapi rasanya kalau bab duit ni sesiapa pun boleh jadi gelap mata. Orang parti aku sendiri pun nak sangat cari duit mudah. Buka pos PAS masa pilihanraya dulu tu semata-mata nak duit daripada wakil rakyat. Wakil rakyat beri duit banyak, tapi dia beri orang makan bihun sikit dengan air teh-o je. Ada juga yang jadi talam dua muka dengan membodek orang BN untuk dapat projek. Lepas tu 'suap-menyuap' sesama sendiri. Hampeh...

"Kamu sokong apa?" aku tanya Din.

"Aku oghe PAS la. Srupo mu jugok. Maso ngundi haghi tu mu buat senarai pengundi, pukul 12 male kelik tido. Aku incharge poster, pukul 3 pagi baru abih kijo. Si Halim dengan Mamat jago tv denge video, mu hok igat puok-puok tu tenguk cd blue dale pos. Mu tok ingat ko?" Din menjawab. Padahal dia sendiri pun aku tangkap tengah tengok cd tak senonoh tu dengan Halim dan Mamat. "Puok-puok oghe tuo suruh mu buat poster pasal oghe UMNO tapi mu toksir sebab mu kato tok baik menjatuhke maruoh oghe. Tok imam maroh mu tapi mu maroh dio balik," Din ketawa terkekeh-kekeh mengenangkan peristiwa dulu.

"Ke situ pulak dia. Cerita lama dah tu. Kamu memang orang PAS? Kenapa PAS? Kalau sokong UMNO boleh dapat macam-macam," aku sengaja mengumpan Din untuk tau apa jawapannya. Tapi rasanya aku dah tau.

"Kalu kito nok kepado Isle, kito pilih PAS. Kito nok kerajae Isle. UMNO buke nok ko Isle. Nok pitih jah. Rasuoh, saloh guno kuaso, kroni, mace-mace lagi. Mako aku pilih PAS sampai ke akhir hayat," Din tersengih sambik mendabik dada.

"Islam sangatlah kamu tu?" aku bertanya. Din terkebil-kebil dengan pertanyaanku.

"Bakpo pulok?" Din kehairanan.

"Kamu bersubahat dengan orang UMNO buat bil palsu. Lepas tok penghulu UMNO tadi tu claim kayu dengan JPP, berapa banyak dia berbahagi duit haram tu dengan kamu?" aku menyindir sambil mengangkat kening aku macam Ziana Zain. Din terkulat-kulat...

"Rilek, boh... Kawe cari make jah..."

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Followers

Parti Islam Se-Malaysia

Parti Islam Se-Malaysia

Islam Teras Perjuangan

Islam Teras Perjuangan

  ©Template by Dicas Blogger.